2010-01-20 Onsdag - Nötkaka

Jag är en nattuggla av värsta slaget. Trött som en gnu på morgon, men framåt småtimmarna då kommer gumman igång. Ikväll gjorde jag en nötkaka som jag ska bjuda min luffarkompisar på imorgon.

Receptet nedan för den som vill prova på att baka denna förödande goda kaka.

Botten:

  • 125 gr margarin
  • ¾ dl socker
  • 3 dl mjöl

Beredning: Blanda samman mjöl, socker och margarin till en deg och ställ den kallt en stund. Smörj en form och bekläd botten och kanterna med degen.

 

Fyllning:

  • 2 ägg
  • 100 gr margarin
  • 1 ½ dl socker
  • 1 ½ dl nötter eller mandel

Beredning: Rör samman margarin och socker till fyllningen, blanda i äggen och de malda nötterna. Lägg fyllningen i formen och grädda 30-40 minuter i 200 o C.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0